tirsdag den 14. oktober 2008

Jeg vil ikke

Jeg vil ikke indlægges. Hvis jeg skal indlægges skal det være fordi jeg er psykotisk og det er jeg ikke. I hvert fald ikke i betydningen totalt usammenhængende, paranoid, hallucinerende. Og selv om jeg gerne ville, er det fuldstændig umuligt i øjeblikket fordi psykiatrien er skåret helt ned til sokkeholderne. Så meget at også de åbne afdelinger er nødt til at behandle folk der burde være på de lukkede afdelinger.
I fængslerne sidder mange sindssyge fanger der ikke kan overflyttes til hospitalerne på grund af udsultningen af psykiatrien og man ved at cirka en trediedel af de nødvendige psykiatere kommer til at mangle indenfor en femårig periode på grund af pensioneringer og mangel på speciallæger (psykiatere).
Regeringen har delvist indset problemet de selv har skabt ved at flytte pengene fra psykiatrien til det somatiske område, for at opfylde de urealistiske behandlingsgarantier og begynder nu at trække en bevidstløs kanin op af hatten: de vil tage penge fra satspuljen som er financieret af folk på overførselsindkomster og give os små mickey mouse-plastre på. De vil starte med 50 millioner til hele området næste år og det svarer slet ikke til de besparelser de selv har indført, årligt, i de sidste mange år. Ingen gider arbejde i et speciale som ingen gider betale for.
Og er det så nok at folk som Poul Nyrop Rasmussen kommer på banen og forlanger at der sker noget på området? Jeg håber folk snart indser at det altså koster penge at rejse folks smadrede liv op igen. Alle kender jo en eller to der er sindslidende. Se så at komme igang!